1400-08-17 18:37
875
0
76938
آجر به آجر آینده را می سازند؛

آستین همت خیران برای ساخت ۲۶۰۰ کلاس درس در گلستان 

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان می گوید در گلستان دو هزار و ۶۰۰ کلاس درس نیاز به مقاوم سازی دارد که این میزان معادل ۲۰ درصد فضاهای آموزشی استان است.

به گزارش گلستان ما؛ در هفت ماهه نخست سال جاری ۶ هزار میلیارد تومان اعتبارات مدرسه‌سازی تخصیص یافت  و اگر کمک خیران در مدرسه سازی نبود شاید این اعتبارات نمی توانست عقب ماندگی هایی که در حوزه کمبود فضاهای آموزشی در مدارس کشور وجود داشت را برطرف کند.

در حوزه فضا و تجهیزات آموزشی مدارس مسئولیت کار بر عهده سازمان نوسازی مدارس است ولی خیران مدرسه ساز بال پروازی برای این نهاد بودند تا از زیر بار فشار مسئولیت خارج شوند.

در طول بیش از ۴۵ سال گذشته اقدامات قابل توجهی در فراهم آوردن زیرساخت‌های آموزشی انجام شده است که از آن جمله می توان به رشد ۳.۵ برابری سرانه فضای آموزشی نسبت به قبل از انقلاب اسلامی یعنی از ۱.۵ متر مربع در سال ۱۳۵۷، به ۵.۲۱ مترمربع به ازای هر دانش آموز اشاره کرد.

در راستای ارج نهادن به این همت بلند امروز امروز بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه ساز گلستان با حضور استاندار و مسئولان استانی برگزار شد و همچنین معاون اول رئیس جمهور و سرپرست آموزش و پرورش به صورت ویدئو کنفرانسی در این مراسم حضور داشتند. 

۱۲۰ کلاس درس تا پایان سال ساخته می شود
یاسر لیوانی، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس در این مراسم گفت: از ابتدای شکل‌گیری استان گلستان نزدیک به هفت هزار و ۲۰۰ کلاس درس احداث شده  که از این میزان دو هزار و ۵۰۰ کلاس درس با مشارکت خیران ساخته شده است.

لیوانی ادامه داد: طرح‌هایی از سال ۹۶ در خصوص تکمیل پروژه های نیمه تمام خیرین در نظر گرفته شده که براساس آن دولت در ساخت مدارس خیر ساز در مناطق شهری ۵۰ درصد و و در مناطق روستایی ۷۰ درصد مشارکت می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر ۶۰۰ کلاس درس در حال ساخت در استان گلستان داریم که ۷۰ درصد آن با مشارکت خیران ساخته می‌شود.

این مقام مسئول افزود: امسال نزدیک ۱۱۵ کلاس درس از ابتدای درس تحویل آموزش و پرورش دادیم  که از این تعداد ۸۴ کلاس درس با مشارکت خیران بوده و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۱۲۰ کلاس درس دیگر تحویل آموزش و پرورش استان دهیم.

احسان گوهری‌راد، مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان نیز می‌گوید: ۳۷۵ هزار دانش آموز در دو هزار و ۵۵۰ فضای فیزیکی در سطح مدارس گلستان تحصیل می‌کنند که ۲۰ درصد نیازمند به مقاوم سازی هستند.

۲۶۰۰ کلاس درس نیاز به مقاوم سازی دارد
گوهری‌راد متذکر شد: از مجموعه ۱۳ هزار کلاس درس در سطح استان گلستان دو هزار و ۶۰۰ کلاس درس نیاز به مقاوم سازی دارد و با همت خیران می‌توانیم اجرای این پروژه‌ها را سرعت ببخشیم.

وی افزود: سالانه نوسازی مدارس ۱۲۰ تا ۱۵۰ کلاس درس را مقاوم سازی می‌کند و اگر همت خیران نباشد روند مقاوم سازی مدارس بسیار طولانی خواهد شد.
این مقام مسئول تاکید کرد: امیدواریم خیران با تلاش بیشتر در زمینه نوسازی مدارس گام بردارند و بتوانیم بستر آموزشی مناسبی برای دانش آموزان گلستانی فراهم کنیم.

مقام معظم رهبری تاکید کردند که تلاش برای مدرسه سازی خود جهادی مقدس است و مشارکت در مدرسه سازی از ماندگار ترین کارها است، علاوه بر همت خیران باید مسئولان شرایطی را فراهم کنند که همه اقشار جامعه حتی با تامین یک آجر بتوانند در ساخت مدرسه به راحتی مشارکت کنند.

برآورد می شود که ۲۵ هزار دانش آموز گلستانی بازمانده از تحصیل هستند و بخشی از این دانش آموزان علاوه بر مسائل اقتصادی به دلیل عدم دسترسی به مدارس است که نتوانستند تحصیل خود را ادامه دهند.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

انتهای پیام/


 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.